Pfffffffffffffff dat was even moeilijk vandaag - Reisverslag uit Bergamo, Italië van Niek en Lenie Gorris - WaarBenJij.nu Pfffffffffffffff dat was even moeilijk vandaag - Reisverslag uit Bergamo, Italië van Niek en Lenie Gorris - WaarBenJij.nu

Pfffffffffffffff dat was even moeilijk vandaag

Door: niekenlenie3

Blijf op de hoogte en volg Niek en Lenie

26 Juni 2010 | Italië, Bergamo

Het internet in de hotels werkt niet zo mee. Uit het jaar stillekes vandaar het bericht van gisteren.

25 juni de 15e fietsdag
Vanmorgen via booking.com nog even een hotel in Bergamo geboekt. We zijn vroeg opgestaan om zeker om 8.00 u te kunnen vertrekken, omdat we net buiten Como beginnen met een stevige klim. Van 200 m naar 500 m. in het verkeer en een smalle slechte weg en geen enkel vlak stuk in de klim. Dat is effe puffe. Het ontbijt is weer helemaal verwerkt. Stevig klimmen vanuit Como brengt ons bijna in Coma!!!!!!
Van de 5 kilometer gaan er nog 2 over een voormalige trambaan onverhard. Extra pittig maar wel buiten het verkeer. Het zou vandaag achteraf een soort Ardennendag worden, klimmen en dalen. Gisteren bleek dat ik een kaart was te vergeten op te nemen in de GPS. Rare ervaring, alleen de track in beeld maar geen enkele oriëntatiepunten.
We hebben tot 18.00 u. op het zadel gezeten om een afstand af te leggen van 77 kilometer, met een ur lunchpauze. Het was verder goed weer om te fietsen. We hebben totaal 8 liter water weggewerkt en we hadden bij aankomst nog dorst. Dat hebben we opgelost op een terras. Ook aan het einde van deze dag zat er nog een stevige klim naar de oude stad Bergamo. 9 haarspeldbochten voor een hoogte van ruim 300 m. te overwinnen. We kregen er wel een geweldig uitzicht voor terug.
Verder liep de route langs minder bekende meren zoals Lago di Alserio, Lago di Pusiano, Lago di Annemone, Lago di Garlate en Lago di Lecco en wij maar dorst hebben. De Adda (een rivier), zijn we overgestoken met een bijzonder veer. Dit veer werkte op de stroming van de rivier, dus zonder mechanische aandrijving. Ook nog even het buitenverblijf van paus Johannus de 23e bezocht in Villa d’Adda.
Wat de routes langs de meren betreft kan ik melden dat deze geschikt zijn voor mountainbikes maar niet voor fietsers zoals wij. Slecht begaanbaar, keien zo groot dat wil je niet weten en niet een paar honderd meter, nee kilometers. Dit drukt de gemiddelde snel aanzienlijk. Snelheid nog geen 9 km per uur. Over de eerste 20 kilometers in combinatie met klimmen en dalen en matige half verharde fietspaden hebben we bijna 3 uur gedaan. Keienpaden kijk maar op de foto. Al met al een pittige dag maar we herstellen snel.
Overigens de dagen vliegen voorbij.
Morgen gaan we naar Brescia. We hopen wel wat eerder aan te komen dan vandaag en tijd hebben om de oude stad te bezoeken. We hebben vandaag geen tijd meer om een echte stadstoer te maken. Eigenlijk wel jammer. Misschien komen we er nog wel een keer tijdens een ander fietstocht?????????? We hebben intussen er meer dan 1300 km opzitten.
Zondag veel plezier bij het Blaaskapellenfestival in het centrum.

De groetennnnnnn uit Bergamo

• 26 Juni 2010 - 18:08

Marga:

Ha Niek en Lenie,

Ik hoop dat Brescia minder zwaar is geweest, jullie zijn tenslotte ook de jongste niet meer... Hee hou jullie taai. Liefs, Marga